Senaste inläggen
hör vi allt oftare både i Sverige och andra länder.
IGEN. För det är knappast en ny företeelse.
Läser en bok/dagbok, skriven av en uteliggare -- Raine -- i Stockholm som försörjer sig som tidningförsäljare: Situation Stockholm. (I Skåne: "Faktum)
Han skriver 2000 att en folkpartist vill förbjuda tiggeriet, eftersom hon tycker att det är "obehagligt".
Enligt källor som Raine hänvisar till, påstås dagsinkomsten ligga på 1000:- för en tiggare. (Hör vi inte samma siffror idag...) Vilket han inte tycker är speciellt mycket. Enligt Raine sitten en del från 8 till midnatt, och då skulle det bli en timinkomst på 60:-. Många tjänar dock 30 - 40:-/tim enligt Raine.
Låt oss anta att denna lag mot tiggeri skulle införas. Menar man då ALLT tiggeri, eller bara det som Rumänska(?) Romer ägnar sig åt. "Det är organiserat" anses det. Därmed EN orsak till förbudet.
Eller ska ALLT tiggeri förbjudas?
Var sätter man gränsen?
Är det OK för uteliggare att sälja Faktum? De säljer ju en produkt....
Är det OK för Frälsningsarmén, Rädda barnen, Röda Korset mfl att fortsätta?
Deras tiggande är väl om något välorganiserat. Vi har ju dessutom fått reda på att i vissa fall tjänar ledaren/ordföranden i föreningen miljoner. Är det då mer OK än vad Romerna gör?
Bara undrar...
Är det OK att vara gatumusikant? Tigger man då? Eller man säljer en produkt och får därför fortsätta..
VAR går gränsen? Någon upplyst får gärna informera :-)
Så en slutfundering: OM det nu är så enkelt att tjäna stora pengar, varför ägnar sig inte fler svenska personer åt detta? Det enda som krävs är ju att man sitter hela dagen, med en pappmugg framför sig. Sedan trillar ju tusenlapparna in....
Innan fester behövs folk som ställer i ordning
Inte minst ljudet måste ju fungera
Men något fint skadar ju inte
Ett brudpar givetvis
Men varför inte också någon som sjunger solosång fint
Lite mingel efter vigseln
Värdparet
Hon, kompis till bruden
Stefan och Caroline
Brudens moder
Den stolta ljudtecknikern och brudparet
Pastorn
Ingan, Caroline, Anette och Åke
David och Sofie
Ingan och Åke
Brudens broder David
Lax och potatisgratäng
Brudens moders nya vän
Brudens bror
samt far
Vem av er......
Och vem av er.......
Öppna ett Kinderägg gemensamt med varsin hand
Sätt ihop innehållet därefter
Värdparet bygget bröllopstårtan
Pastorsparet
Detta kan bli en skojig triss. Just "gräsrotsnivå" kan någon som tänker till göra riktigt riktigt bra.
Tyvärr har jag inte denna förmåga (idag) utan lägger upp tre nytagna -- 10 minuter sedan -- macrobilder. Så det blir verkligen gräs(rots)nivå
Fler bilder hittar du här
Blå!
Älsta bilden i trissen.
Ett par månader gammal
Barnbarnet
En vecka gammal
Tivoliparken Kristianstad
En annan av samma kön stod strax bredvid,
så det gällde väl att visa vem som var finast antar jag
Också en vecka gammal.
Torgbild
Kristianstad
Plötsligt stod hen bara där
Mer Blå saker finns här
Färdtjänst. Visst låter det bra. Har man ett handikapp/funktionshinder som gör att man inte kan köra egen bil eller åka med kommunala färdmedel finns detta: Färdtjänst.
Man ringer sitt taxibolag. berättar att man vill/ska/måste åka mellan bostaden och annan plats. Och bara några minuter senare finns bilen på plats. Den vänliga chauffören stiger ur, hjälper in och man far iväg....
Kanske har man ett arbete och behöver hjälpen för att ta sig dit. Samma sak: man ringer och blir hämtad. dag efter dag och utan problem
Kanske i den bästa av världar men inte i min del av densamma.
MIN kunskap av färdtjänsten börjar på 80-talet. Då gifte jag mig med en kvinna som satt i rullstol.
1981 - 2006 åkte hon färdtjänst till arbete och även för fritidsresor. Under denna tid var det ett antal olika sätt för att få denna "service".
I början KUNDE man ringa sitt lokala taxibolag och beställa en resa. Senare ändrades detta. Givetvis för att spara pengar och kunna samordna dessa resor. Vem som ansvarade för detta -- alltså hade beställningscentralen -- skiftade. Ibland ett lokalt bolag. Kristianstad. Men även hade tex Bromölla -- grannkomun -- ansvar för detta.
Ett tag kostade färdtjänstkortet 75:-/månaden. Alltså för att FÅ färdtjänst hade man att betala för detta kort. Därefter betalade för resan. Ibland har man betalat för zoner. Ibland efter kilometer.. Just nu gäller samma zooner som lokaltrafiken har
Ganska länge har man kunnat åka till och från sitt arbete, men även 30 "fritidsresor" i månaden: bio, restaurang, styrelsemöten, affären... Men nu på senare tid har dessa fritidsresor tagits bort. Detta för att man inom Skåne ska ha ett samordnat system. Eftersom min kommun varit ensamma om denna fritids-rese-förmån har man varit tvungen att ta bort den. Vilket KAN innebära -- åtminstone om man skall tro pressen, samt någon inblandad -- en extra kostnad på 1000:- i månaden. Man får givetvis fortsätta att åka, men då med zon-taxa.
Givetvis kan diskuteras kring detta. Men jämför man med de/oss som kan åka buss med månadskort, finns inte denna begränsning. Alltså att man bara får åka till och från sitt arbeta... Rätt eller fel? Tja, det BLIR ju en dyrare kostnad för kommunen med taxi än med buss...
Beställningscentralen HAR varit hos bolag som haft sin telefonväxel i tex Afrika. (Om detta har man kunnat se på TV. Om upplärningen av dessa) Med allt vad det innebär i tex förmågan att inse varför inte person A kan samåka med person B eftersom avståndet dem emellan kan vara flera mil.
Nåval. Man är som färdtjänstkund hänvisad till de regler och bestämmelser som finns. samt de chaufförer som har att följa dem.
Jag har förmånen att arbeta på en "Daglig verksamhet". I mitt fall på en privat industri. Vilket verkar vara ovanligt. I min kommun tycks vi vara ensamma. Om andra ställen vet jag inget.
Arbetsresor är bokade för hela året. Samma hämttid hemma och sedan på eftermiddagen på arbetet.
Detta accepterar inte alltid chaufförerna utan anser sig ha rätt att trakassera företagets växel för att skynda på resenärerna. (Tack och lov dock en liten skara)
Tyvärr blir det ibland helt galet. Chauffören ringer till växeln. Som vet hämttid eftersom den alltid varit densamma. År efter år....
-- Ta det lugnt. Han kommer. Han har inte slutat än.
För det mesta går det bra. Det väntas.
Som tex idag. Strax efter samtalet kom en av "deltagarna" ut från huset. Givetvis den tidigare efterfrågade. Ansåg chauffören. (visade det sig) och tog glatt (?? vet ej jag var inte närvarande eftersom dessa resor normalt ÄR problemfria)
Det var bara ett problem. Det var FEL resenär.
Detta visste dock inte föraren utan tuffade glatt iväg. Helt uppenbart utan att fråga om namnet stämde. Åt rakt motsatt håll. Alla har inte förmågan att förklara att det blivit fel. Har inträffat att deltagare blivit avsläppt på plats ett antal mil från rätt ställe...
När jag kom ut några minuter senare med en annan deltagare stod en chaufför på plats och ville hämta den som redan åkt.
Eftersom denna man dock var av den trevliga sorten löste sig det hela den här gången tämligen smärtfritt.
Dock har man (jag) ibland funderat över om vissa personer nog trots allt är fel person på fel ställe.
Att köra människor kräver en viss finess. En viss förmåga att -- även i stressiga lägen -- inse att alla inte har samma förmåga. Att man måste kunna "ta" sina resenärer på rätt sätt.
Nog tycker i alla fall jag att fråga efter namn borde vara en grundläggande förmåga vid människotransporter.
Men det är ju jag det...
Bilder från Galleria Boulevard i Kristianstad. Förvisso ett månglartempel, men där det ju också finns en del annat att titta på...
Till höger anas "etapp tre" som egentligen skulle vara klar och innehålla bostäder. Men det tycks vara så att ingen är intresserad av detta.
Därför blir det ett tomt skal så länge.
Sägs det...
Det finns även bio i Gallerian
Långa korridorer med utsmyckningar
Kan kanske tolkas på olika sätt. Men här ÄR det tänkt att just ladda batterierna
Till mobil och "padda"
Lekrum med vettig upplysning
Gräddbulleria, men det kanske räknas som affär...
Korridorer som sagt...
Men även Parkeringshus
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 | 6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|